maandag 22 juni 2009

Zondag en maandag

Zondag 21 juni

Vandaag konden we allemaal iets langer slapen. Na het ontbijt vertrokken we dan naar Bakau, om de poel van de heilige krokodillen te bezoeken. Eerst hebben we een kort bezoek gebracht aan het museum over de geschiedenis van Gambia en Bakau. Dan trokken we het gebied van de krokodillen in. Na wat aarzelen durfde iedereen het toch aan om een krokodil te aaien. Na een bezoek aan een klein marktje, waar iedereen wat tijd kreeg om enkele souvenirs te kopen, reden we richting ‘the sandplover’, een gammel strandhutje waar we een lunch namen. Daarna spendeerden we nog een paar uurtjes op het prachtige idyllische strand. Die avond gingen we niet op restaurant maar werd er door kamers 1 en 2 gekookt. Zij maakten voor ons een lekkere spaghetti waarna kamers 3 en 4 de afwas mochten doen. Na wat spellletjes en verbroederingen kropen we ons bed in.

Maandag 22 juni

Maandagmorgen werden de groepen opgesplitst want het was tijd om aan de slag te gaan.
De meisjes werden afgezet bij de ‘Sisters of Charity’, de door Moeder Theresa gestichte organisatie. Hier ontfermden ze zich over een tiental kindjes van 1 tot 6. Er werden heel wat spelletjes gespeeld, vooral het bellenblazen en het kleuren waren succesnummers. Al heel snel was de voormiddag voorbij en trokken ze naar de ‘Little Trees’ voor de lunch.

De jongens vertrokken iets later dan de meisjes omdat de chauffeur vertraging had opgelopen in het drukke verkeer van Gambia.
Eerste opdracht van de dag was het ophalen van de gereedschappen in het DHL depot.
Nu, waar het in Belgiƫ een vrij makkelijke procedure is om een pakket af te halen, is het in Gambia een opdracht met veel omwegen. Eerst langs de haven om een ordernummer op te halen, daarna naar het klantoor in Banjul waar ze ons dan vertelden dat het pakket nog ergens anders lag. Een procedure waar veel tijd inkroop, maar uiteindelijk hebben we dan toch al onze materialen kunnen oppikken.
Daarna zijn we nog langs de houtzagerij gereden, om het nodige hout op te pikken. We waren na die drukke voormiddag dan ook maar net op tijd terug voor de lunch.

Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan een likeurstokerij. De Britse uitbaters gaven een rondleiding en daarna konden we aan de bar enkele van hun dranken proeven: van cashewlikeur tot chocolade-koffielikeur. Na enkele aankopen voor het thuisfront,een korte stop in de supermarkt voor water en een pauze in het hotel gingen we richting Senegambia voor het avondmaal.

Tot volgende keer.

Stijn, Benny, Bob, Kelly, Caitlin, Ester, Tessa, Steffi, Kelly, Stef, Johan, Lennart, Matthias, Jacob, Levi, Dimitri.

1. Hallo allemaal, geweldig om jullie avontuur hier mee te kunnen volgen. Lijkt me een geweldige ervaring. Geniet ervan.